میکروداکت + کاربرد + مزایا و معایب + لیست قیمت | فیبرنوری

لوله میکروداکت را به عنوان نسل چهارم لوله های مخابراتی می شناسند که کاربرد آن بیشتر در پوشش فیبر نوری می باشد .

امروز قصد داریم تا با محصول جدید و نو پای مجموعه وزین پایپ که لوله های میکروداکت می باشد آشنا شویم . در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی در ارتباط با نسل چهارم لوه های مخابراتی ( میکروداکت) مزایا و معایب و کاربرد آن بیشتر آشنا شویم .

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن مخابراتی

لوله میکروداکت چیست؟

همانطور که اطلاع دارید زیر ساخت فعلی مخابراتی کشور ما با تمام پیچیدگی و گستردگی که دارد٬ به دلیل استفاده از شبکه مسی دارای مشکلات و محدودیت ها و همچنین هزینه های اجرا و نگهداری بسیاری می باشد بخصوص در توسعه و پهنای باند.

به دلیل فرسودگی شبکه مسی موجود٬ سال های بسیاری است کشور ما به جهت خدمت رسانی متحمل هزینه های بسیار زیادی در واحد نگهداری و توسعه شده است.

با توجه به این موضوع که صنعت ارتباطات در سراسر جهان در حال توسعه و پیشرفت می باشد٬ نیاز در جایگزینی نسل جدیدی از اجزاء غیر فعال به عنوان بستری ایمن به جهت ارائه خدمات شهری٬ با پهنای باند وسیع بیشتر از قبل خواستگاه کارفرمایان می باشد.

در باب همین موضوع مجموعه صنعتی وزین پایپ نسل جدیدی از لوله ها با نام میکروداکت (Micro Duct) را در پرونده تولیدات خود قرار داده است. این محصول کاملا با خواستگاه مهندسان و کارفرمایان٬ بومی گردیده است. از این محصول در انتقال شبکه های درون و برون شهری (FTTX,CCTV & IT) استفاده می گردد. ما در وزین پایپ ظرفیت تولید سفارشی سایز٬ نوع و مدل میکروداکت (Micro Duct) مورد نظر شمارا داریم .

میکرو داکت‌ها، به عنوان جدیدترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راهکارهای انتقال کابل‌های فیبر نوری (AIR BLOW) در نسل چهارم لوله‌های مخابراتی، به کار می‌روند. این داکت‌ها در واقع لوله‌های پلی‌اتیلن با تراکم بالا (HDPE) هستند که دارای یک لوله خارجی با قطر بزرگ و چندین لوله داخلی با قطر کوچکتر درون لوله خارجی می‌باشند.

محفظه داخلی این لوله‌ها، به عنوان مسیری برای حرکت کابل‌های فیبر نوری عمل می‌کند. از آنجا که این مواد پلی‌اتیلنی تجزیه ناپذیر هستند و ساختار فلزی ندارند، می‌توان آن‌ها را مستقیماً در زمین دفن کرد و یک کانال زیرزمینی برای قراردادن کابل‌های فیبر نوری ایجاد کرد.

پلی‌اتیلن یک ماده شیمیایی با انعطاف بالاست که تولید این داکت‌ها با آن، مقاومت مکانیکی بالا در برابر فشار، پیچش، خمش و ضربه را فراهم می‌کند و همچنین باعث سهولت خم‌شدن در مسیر کانال می‌شود.

این داکت‌ها در واقع مجموعه‌ای از کانال‌های استاندارد کنار هم هستند که شامل دو یا چند میکرو داکت زیر یک روکش هستند. این محصول، به عنوان نسل جدیدی از کانال‌های عبوری برای انتقال کابل‌های فیبر نوری، دوربین‌های مخابراتی و انتقال شبکه شناخته می‌شود که می‌تواند بر اساس نیاز و مکان اجرا، تعداد کانال و اندازه‌های مختلفی داشته باشد و همچنین در هر رنگی قابل تهیه است.

مزایای استفاده از میکروداکت

  • انعطاف پذیری در طراحی شبکه، به‌ویژه در انشعاب‌گیری
  • سرعت در عملیات کابل‌کشی و ارتقاء شبکه
  • سهولت در تعمیر و نگهداری شبکه را با صرفه‌جویی اقتصادی
  • نصب میکرو داکت‌های فلت با عرض حدودا 3 سانتیمتر، با حداقل هزینه و فضای مورد نیاز
  • برد شوت کابل بالا از ویژگی‌های اصلی این سیستم است.
  • تنوع بالا در اندازه، رنگ، و سایز محصولات که نیازهای مختلف شبکه را پوشش می‌دهد.
  • مقاومت بالا در برابر فشارهای مکانیکی و عوامل محیطی یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول است.
  • شناسایی خطوط شبکه در مسیرهای طولانی به واسطه شاخصه‌های رنگی
  • سهولت تزریق در شبکه موجود در زیرساخت‌های سنتی مخابرات، از جمله مزایای بی نظیر این محصول است.
  • قابلیت اتصال به سیستم لوله‌های نسل سوم O.D.
  • کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها با استانداردهای به‌روز کابل‌کشی و انشعاب‌گیری میکرو داکت ممکن است.
  • تنوع تولید در سایز، رنگ، قطر و مدل

 

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن فاضلابی

 

انواع میکروداکت ها

  • میکرو داکت 2 کاناله

  • میکرو داکت 3 کاناله

  • میکرو داکت 4 کاناله

  • میکرو داکت 5 کاناله

  • میکرو داکت 6 کاناله

  • میکرو داکت 7 کاناله

  • میکرو داکت 8 کاناله

  • میکرو داکت 10 کاناله

  • میکرو داکت 12 کاناله

انواع میکرودامت های مختلف

امروزه میکرو داکت‌ها بر اساس نوع چیدمان میکرو تیوپ‌ها به شکل‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. میکرو داکت‌های فلت (تخت): در این نوع از میکرو داکت‌ها، عرض حفاری (ترانشه) می‌تواند کمتر از مدل‌های دیگر باشد (حداکثر 3 سانتی‌متر) که باعث کاهش چشمگیر در پرکاری و مرمت پروژه می‌شود.
  2. میکرو داکت‌های سه ضلعی، چهار ضلعی و شش ضلعی: برخی از مدل‌های میکرو داکت، قابلیت نصب در منصوبات قدیمی مخابرات مانند سابداکت و لوله‌های PVC و پلی‌اتیلن را دارند. این مدل‌ها با تعیین سایز بستر قدیمی، انتخاب مناسب برای نصب میکرو داکت را فراهم می‌کنند و همچنین این امکان را به دست می‌دهند که با استفاده از میکرو داکت‌ها، بستر قدیمی را به صورت چندین برابر توسعه دهیم.
  3. تولید میکرو داکت با مواد آنتی یو وی: در ساخت میکرو داکت‌ها، می‌توان از مواد آنتی یو وی برای حفاظت در محیط‌های انباری باز استفاده کرد که این مورد بر اساس سفارش قابل تأمین و تحویل می‌باشد.
  1. تولید میکرو داکت با Rip Core (هسته پارچه‌ای): نخی از جنس پلی استر که جهت ایجاد شکاف در لایه رویی میکرو داکت‌ها (Over Sheath) قرار داده می‌شود و برای استریپ کردن میکرو داکت‌ها استفاده می‌شود. این امکان بر اساس سفارش قابل حذف یا اضافه می‌باشد.
  2. تولید میکرو داکت با Copper Wire (سیم مسی): مفتولی مسی که در طول میکرو داکت قرار می‌گیرد و پس از اجرای پروژه و آسفالت سطح، امکان شناسایی دقیق و کامل مسیر توسط فلزیاب را فراهم می‌کند. همچنین در صورت قطع شدن وایر در نقطه‌ای از مسیر اجرا شده فیبر، امکان شناسایی محل دقیق پارگی توسط دستگاه‌های دایناتل و… فراهم می‌شود. این امکان نیز بر اساس سفارش قابل حذف یا اضافه می‌باشد.

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن کشاورزی

انواع لوله میکروداکت

انواع لوله میکروداکت

اتصالات میکروداکت و میکروتیوپ

میکروداکت‌ها نیز از اتصالات مخصوص خود بهره می‌برند که بر اساس نوع و قطر خارجی آنها متفاوت هستند. مفصل‌های میکروداکت از دیگر اتصالات متفاوت مخابراتی تمایز دارند، زیرا این اتصالات به علت قابلیت انشعاب‌گیری میکروداکت‌ها طراحی و تولید شده‌اند.

این مفصل‌ها شامل I، Y، T و H هستند که هر یک وظایف خاصی را در طراحی‌های مخابراتی انجام می‌دهند و برای این استفاده می‌شوند.

مفصل مستقیم I

مفصل مستقیم I

مفصل انشعابی میکروداکت

مفصل انشعابی Y

مفصل انشعابی میکروداکت

مفصل انشعابی T

مفصل انشعابی H میکروداکت

مفصل انشعابی H

متصل کننده مستقیم (Straight Connector)

برای اتصال تیوپ‌های داخلی میکروداکت، از کانکتورهای مستقیم استفاده می‌شود که بر اساس اندازه و نوع تیوپ متفاوت هستند. این اتصالات به نام “متصل کننده مستقیم” شناخته می‌شوند.

پوشش مسدود کننده (End cap)
مسدود کننده‌ها یکی دیگر از نوع اتصالات تیوپ‌های داخلی میکروداکت هستند که برای بستن تیوپ‌های خالی استفاده می‌شوند. این قطعه با جلوگیری از ورود گرد و غبار، آب و حشرات می‌تواند سلامت تیوپ‌های خالی میکرو داکت‌ها را در دراز مدت تضمین کند.

قفل گاز(Gas block)
در انتهای مسیر و پس از عبور فیبر برای نگه‌داشتن تیوپ‌های میکرو و ثابت نگه‌داشتن آن‌ها در داخل FAT از قفل گاز استفاده می‌شود.

میکروداکت و کابل‌های فیبر نوری

میکروداکت و کابل‌های فیبر نوری اصطلاحی است که برای مدل جدیدی از کابل‌های فیبر نوری مورد استفاده در پروژه‌های FTTH یا رساندن فیبر به منازل به کار می‌رود. این کابل‌ها با ظرفیت بالا و قطر کوچک هستند و به واسطه ویژگی‌های فیزیکی و قابلیت قرارگیری درون میکروداکت، در تمامی پروژه‌های ارتباطی و مخابراتی کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن آبرسانی

میکروفیبر با تعداد تیوب‌های چندگانه (Multi-Tube):
در این دسته، هر لوله تیوپ شامل ۱۲ تا ۲۴ کور است و هر میکروکابل فیبر نوری بین ۱۲ تا ۲۸۸ کور دارد.

میکروفیبر با تیوپ مرکزی (Single-Tube):
این نوع میکروکابل شامل ۲ تا ۲۴ کور است.

توجهات لازم در استفاده از میکروداکت:

برای لوله‌هایی که قطر آن‌ها کمتر از 5 سانتی‌متر است، حداقل شعاع خمش باید 20 برابر قطر میکروتیوب باشد و برای لوله‌های بیشتر از 5 سانتی‌متر، حداقل شعاع خمش باید 20 برابر قطر داخلی باشد.
در ظرفیت بالاتر، حداکثر 50% ظرفیت میکروداکت‌ها در شرایط ایده‌آل و 70% ظرفیت نهایی آنها باید مورد استفاده قرار گیرد. افزایش این عدد از 50% به 70%، طول شوت یکپارچه میکروفیبر را کاهش می‌دهد.
برای هدایت داکت به مسیر خارج، نیاز به داشتن “مفصل انشعابی” داریم.

 

کابل کشی فیبر نوری با استفاده از دستگاه شوت کابل (Air-Blown Fiber)

عملیات شوتینگ فیبر نوری پروسۀ بسیار دقیق و تخصصی بوده که در آن با ایجاد فشار هوا توسط کمپرسور های قوی و با دستگاه Micro Fiber Blower  فیبر را در داخل میکروداکت شوت کرده و مسافت های بیش از ۱ کیلومتر کابل کشی میکرو فیبر را انجام می دهند.

بسیار مهم است که تجهیزاتی که در دستگاه شوتینگ فیبر نوری استفاده می شود سایز کابل فیبر نوری را ساپورت کند، در غیر اینصورت کابل در دستگاه شوتینگ به اصطلاح بکس و باد کرده و لیز می خورد و کارآیی شوتینگ فیبر میکرو پایین می آید. همچنین کیفیت میکرو داکت های استفاده شده در نحوه عملکرد شوتینگ فیبر نوری موثر است.

بیشتر بخوانید : لوله کاروگیت

در این تکنولوژی هوا به عنوان ابزاری برای کاهش اصطکاک بین بدنه  کابل میکروفیبر و دیواره داخلی میکرو داکت  مورد استفاده قرار می گیرد. دو نوع اصطکاک وجود دارد که  جهت شوت کردن فیبر نوری در داکت ها باید برآن غلبه کرد

  • اصطکاک استاتیک

نیرویی است که در هنگام حرکت یک جسم بین سطوح تماس وجود ندارد که به ما می گوید چقدر نیرو لازم  داریم که بتوانیم آن شی را  به جلو حرکت دهیم

  • اصطکاک پویا

اصطکاک پویا نیرویی است که هنگام حرکت یک جسم بین سطوح تماس وجود دارد که با محاسبه این اصطحکاک می توانیم آگاه شویم که  چه مقدار نیرو  برای نگه داشتن فیبر  و جلو گیری از تماس با بدنه میکروداکت لازم است. هرچه جسم سنگین تر باشد اصطکاک بیشتر می شود. بنابراین ، هرچه کابل میکرو فیبر موجود  با تعداد کور بالا باشد ، برای غلبه بر اصطکاک نیروی و هوای بیشتری لازم خواهد بود. روان کننده ها مانند هوا می توانند برای کاهش اصطکاک بین دو سطح استفاده شوند.

 با داشتن روان کننده ، مقاومت در برابر اصطکاک تقریباً از نیروی بین دو سطح مستقل است و به مواد سطوح چندان وابسته نیست. به هنگام طراحی و کشیدن فیبر نوری، باید نیم نگاهی به آینده داشت و حداقل هایی را پیش بینی نمود. مسائلی مانند نوع فیبر و تعداد “کرها” آن را هم باید در نظر گرفت(Cores) ، بطوریکه باید چند کر اضافه نیز در نظر گرفت تا در صورت بروز آسیب در آن به هنگام نصب و یا در حین کار بتواند بعنوان جایگزین عمل نماید، اینکه در آینده چه سیستمهایی نصب خواهد شد و به چند کر نیاز دارد و آیا راهی برای تغییرنوع این کرها وجود دارد باید مورد تفکر قرار گیرد.

تفاوت در اجرای سیستم های قدیم و جدید به روایت تصویر

لوله میکروداکت

تفاوت در اجرای سیستم های قدیمی و جدید

اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﯿﮑﺮو داﮐﺖ جهت هوشمندسازی ساختمانها

به منظور هوشمندسازی در ساختمانهای مدرن و بروز میتوان از بستر میکروداکت در ساختمان استفاده نمود که با این روش ضمن حذف مقدار قابل توجهی از کابلهای مسی (کابل شبکه ، کابل کواکسیال یا انتن ، کابل آیفون و..) ساختمان را با استفاده از کابل فیبر نوری به سمت یک ساختمان هوشمند پیش برد و در صورت استفاده از میکروداکتها در کف واحدها نیز میتوان میزان امنیت و سلامت فیبرها را تضمین نمود که نکات استفاده از میکروداکت در داخل واحدها بدین شرح میباشد.

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن دوجداره

  1.  در ﻣﺴﯿﺮ ﻣﯿﮑﺮو داﮐﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ از دو اﻧﺤﻨﺎ 90 درﺟﻪ ﯾﺎ ﯾﮏ اﻧﺤﻨﺎء 180 وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﻪ در ﺻﻮرت وﺟﻮد، ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﻧﻪ اي ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ Pull Box اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدد.
  2.  ﺑﺮاي ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ﮐﻤﺘﺮ از 5cm ﺣﺪاﻗﻞ ﺷﻌﺎع ﺧﻤﺶ 6 ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﻄﺮ داﺧﻠﯽ و ﺑﺮاي ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎي ﺑﺎﻻي 5 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﺷﻌﺎع ﺧﻤﺶ 10 ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﻄﺮ داﺧﻠﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
  3.  ﺑﻪ ﻫﯿﭻ وﺟﻪ ﭘﯿﭻ ﺧﻮردﮔﯽ در ﻣﺴﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﻧﯿﺴﺖ.
  4. ﻣﯿﺰان ﻧﯿﺮوي ﮐﺸﺶ ﮐﺎﺑﻞ درصورتیکه از سیستم air blown استفاده نشود ، ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ اﺟﺮاء اﻟﻤﺎﻧﻬﺎی ﻣﯿﮑﺮو داﮐﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﻮل ﻟﻮﻟﻪ، ﺟﻨﺲ روﮐﺶ، ﺗﻌﺪاد ﺧﻢ ﻫﺎ و … دارد ﻟﺬا ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﻣﯿﮑﺮو داﮐﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺮوي ﮐﺸﺶ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز از ﻇﺮﻓﯿﺖ اﺳﻤﯽ ﻓﯿﺒﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮔﺮدد (ﻧﯿﺮوي ﮐﺸﺶ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رواﻧﺴﺎزﻫﺎ ﮐﺎﻫﺶ داد)
  5.  ترجیحا در ﻃﺮاﺣﯽ Pull Box ﻣﺴﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ دﯾﺪه ﺷﻮد (از ﻧﺼﺐ و ﻃﺮاﺣﯽ در ﻣﺤﻠﻬﺎي حتی ﺑﺎ ﻗﻮس ﻣﻼﯾﻢ هم ﺧﻮدداري ﮔﺮدد)
  6.  در زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﯿﮑﺮوداﮐﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﺗﺠﻤﯿﻊ ﻣﯽ رﺳﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ 2.5 ﺗﺎ 7.5 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺳﻄﺢ ﮐﻒ اﺗﺎق ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ. و اﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد در ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز و ﺑﺘﻦ رﯾﺰي ﻣﺎﯾﻌﺎت ﺑﻪ داﺧﻞ داﮐﺖ ﻧﻔﻮذ ﻧﮑﺮده و ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﻟﻮﻟﻪ ﻧﮕﺮدد.
  7.  کلیه میکروداکت های خالی با end cap  (درپوش) مسدود گردند
  8.  ﺗﻌﺪاد اﻧﺸﻌﺎﺑﻬﺎي ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﻔﺎرش ﺑﻪ ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﯿﮑﺮوداﮐﺖ ﺑﺎﺷﺪ.
  9.  ﺑﺘﻦ رﯾﺰي روي ﻣﺴﯿﺮ ﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺼﻮرت ﯾﮏ ﻣﺮﺣﻠﻪ اي ﯾﺎ دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

قیمت میکروداکت 

همانطور که در جریان هستید٬ به دلیل نوسانات قیمت ارز٬ طلا و …. اکثر محصولات در کشور عزیزمان ایران قیمت ثابتی ندارند و به تاثیر از این موضوع ممکن است در هر روز قیمت متفاوتی با روز قبل داشته باشند! لوله میکروداکت وزین پایپ نیز از این قائله مستثنا نیست. هر چند که به دلیل بومی سازی و تولید داخل سعی بر آن کردیم تا قیمت لوله میکروداکت وزین پایپ نسبت به لوله های میکروداکت وارداتی قیمتی بسیار مناسب تر ضمن رعایت و عدم افت کیفیت داشته باشد.

به همین دلیل از شما عزیزان درخواست داریم تا در صورت تمایل به استعلام قیمت لوله میکروداکت مورد نظر خود٬ با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید تا ضمن دریافت قیمت لوله میکروداکت از مشاوره رایگان کارشناسان ما در ارتباط با پروژه خود بهره مند شوید.

استعلام قیمت لوله میکروداکت

بیشتر بخوانید : قیمت لوله پلی اتیلن

خرید میکروداکت

در صورت تمایل به خرید لوله میکروداکت نیز می توانید با کارشناسان واحد فروش وزین پایپ ارتباط برقرار نموده و سفارش خود را ثبت نمایید. کارشناسان پس از بررسی درخواست شما مشاوره لازم را جهت خرید مناسب ترین کالا با توجه به درخواست شما خواهند داد و سفارش شما را ثبت و ارسال می نمایند.

خرید لوله میکروداکت