لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

شاید بهتر باشد قبل از معرفی لوله های نیوپایپ به اهمییت موضوع بکارگیری یک لوله با کیفیت و ترجیحا فراوری شده با تکنولوژی های روز دنیا در بطن یک ساختمان و قلب تپنده هر خانه، یعنی تاسیسات لوله کشی و فاضلاب ساختمان اشاره کنیم.

 

از آن جایی که از جمله مهمترین و تخصصی ترین بخش های یک ساختمان تاسیسات و لوله کشی آن است، بنابراین بسیار مهم است که از تاسیسات و ابزارآلات ساختمانی با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی در سازه استفاده کنیم تا پس از گذشت چندین سال از عمر سازه دچار مشکل شده و یا حد اقل با مشکلات بسیار کمتری مواجه شویم و کار به تعویض تاسیسات آب و فاضلاب نرسد.

بنابر این هنگام خرید لوله های ساختمانی لازم است که با کیفیت ترین، ماندگار ترین، بروز ترین آن و مطابق با استاندارد های جهانی که در حال حاضر لوله های نیوپایپ در انواع مختلف هستند را انتخاب کنیم.

از جمله بروز ترین لوله های پنج لایه در سال های اخیر، لوله های نیوپایپ بوده ترکیبی از فلز و پلیمر هستند که خواص هر دوی آن ها را دارند.

این لوله ها عیوب ساختاری فلزات را نداشته و پلیمر بکار رفته در آن ها نیز، از نوع بهترین پلی اتیلن (شبکه ای) است که ساختار شبکه ای این پلیمر منجر به استحکام و پایداری بیشتر لوله ها در تاسیسات گشته و همچنین بو و مزه آب را تغییر نداده و اجازه تغییر رنگ و بو به راسطه محیطی که در آن قرار دارد را نمیدهد.

لوله های نیوپایپ به دلیل خواص ویژه ای که دارند همچون: عدم پوسیدگی و زنگ زدگی، مقاومت زیاد در برابر خوردگی، عدم طعم پذیری، مقاومت در برابر کاهش فشار و عدم رسوب پذیری، هم اکنون یکی از پر مصرف ترین و با کیفیت ترین لوله های تاسیساتی در جهان هستند.

لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

ساختار لوله های نیوپایپ

لوله های پنج لایه نیوپایپ از چندین لایه فشرده به وسیله مواد پلیمری به نام (پلی اتیلن) ساخته شده که لایه های داخلی پوشیده از آلومینیوم هستند تا انعطاف پذیری لوله و دوام آن افزایش یابد. اتصال لایه ها با یکدیگر نیز در آنها به وسیله چسب صورت گرفته است.

لوله نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

چسبی که مخصوص اتصالات لوله ای است و از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین قابلیت تحمل دمای بسیار بالا تا 110 درجه سانتی گراد و مدت زمان طولانی را دارد.

کاربرد وله های نیوپایپ

اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

از لوله های نیوپایپ در موارد زیر استفاده می شود:

1- لوله کشی ساختان

2- تاسیسات آب گرم و سرد

3- سیستم گرمایش از کف

4- صنایع غذایی و دارویی

5- استفاده در سیستم های تهویه خانگی، صنعتی و بیمارستانی

 

مزایا و ویژگی های لوله های نیوپایپ

  1. مقاومت در برابر فشار
  2. انعطاف پذیری بالا
  3. عایق صدا به واسطه پلی اتیلن موجود در ساختار لوله های نیوپایپ
  4. مقاومت بالا در برابر دمای بسیار پایین یا بسیار بالا
  5. مقاومت در برابر مواد دمای بسیار پایین یا بسیار بالا
  6. مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  7. عدم فرسایش و خوردگی
  8. عدم رسوب پذیری
  9. مقاومت در برابر اشعه خورشید
  10. عدم نیاز به اتصالات و لوله کشی
  11. عایق حرارت
  12. مقاومت در برابر ضربه، زدگی، زلزله و نشت

اتصالات لوله های نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله و اتصالات نیوپایپ

لوله های 5 لایه و 3 لایه به وسیله دو مدل اتصال به یکدیگر متصل می شوند:

1- اتصال یونی

2- اتصال کوپلی

 

اتصال یونی : اتصال پرسی که از معمول ترین روش های اتصال بین لوله ای است، روشی است که در آن لوله ها توسط دستگاهی به نام دستگاه پرس به یکدیگر متصل می شوند که منجر به مقاومت بالای اتصالات لوله و همچنین آب بندی لوله ها نیز می شود.

اتصال کوپلی : این نوع اتصال معمولا برای لوله ها 5 لایه استفاده می شوند. اجزای بدنه آن شامل اورینگ و حلقه برنجی است تا بتواند در لوله کشی آب گرم و سرد لوله را از هر نوع فرسودگی و خوردگی در امان نگه دارد.

از آنجا که در اتصالات کوپلی از برنج و نیکل استفاده می شود و بنابر این مقاومت خوبی نیز در برابر زنگ زدگی خواهد داشت.

اتصالات کوپلی شامل 3 بخش : حلقه لاستیکی، حلقه برنجی و بدنه می شوند.