لوله پلی اتیلن آبرسانی, لوله پلی اتیلن, لوله پلی اتیلن فاضلابی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی 1403

تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

وقتی در حال برنامه ریزی برای لوله کشی خانه خود هستید، لازم است انواع گوناگون لوله ها را برای کار خود ارزیابی کنید. لوله فولادی و لوله برنجی جزو انتخاب های شما هستند اما بیشتر افراد از لوله گالوانیزه  برای لوله کشی  آب استفاده می کنند همچنین لوله پلی اتیلن نیز روش جدید و رو به رشد در کار لوله کشی ساختمان است.

اما لوله پلی اتیلن آب شرب معایبی دارد مثل جذب آلودگی شیمیایی موجود در آب که باعث مزه دار شدن آب می شود بر اساس اخبار مهندسی و شیمایی تمام انواع مواد تشکیل دهنده­ی لوله می توانند به آب آشامیدنی طعم و بو بدهند که با شستن سیستم کمتر می گردد.

لوله پلی اتیلن و لوله‌های گالوانیزه دو نوع متداول در انتقال سیالات در ساختمان‌ها هستند و هرکدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند. در این مقاله، به مقایسه این دو نوع لوله پرداخته و مزایا و معایب هرکدام را بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای مطلب تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی با وزین پایپ همراه باشید….

 

تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

لوله های فولادی

لوله های فولادی که عنصر پایه و اصلی آن ها آهن (FE) می باشد در آلیاژ متفاوتی که مهمترین آنها کربن می باشد ساخته می شوند و عموما به دو دسته لوله های کربن استیل (Carbo Steel) و استنلس استیل (Stainless Steel) تقسیم بندی می شوند.

لوله های کربن استیل به رنگ سیاه و لوله های استنلس استیل به رنگ نقره ای روشن می باشند و از آلیاژ کربن استیل برای انتقال آب ، گاز ، نفت ، بنزین و … استفاده می شود ولی از این لوله ها برای انتقال آب آشامیدنی استفاده نمی شود زیرا با وجود ظرفیت زنگ خوردگی برای این منظور مناسب نمی باشد.

از لوله های استنلس استیل علاوه بر کارایی مذکور برای سیالات خورنده و سیستم های بهداشتی نیز استفاده می شود. لوله های استنلس استیل به علت داشتن صافی سطح و بهداشتی برای صنایع غذایی ، خوراکی و … مورد استفاده قرار میگیرد ولی به علت گران قیمت بودن این نوع از لوله فقط در موارد بسیار حساس از آن استفاده می شود .

لوله های فولادی کربن استیل نیز با توجه به روش ساخت و پوشش سطح نیز به چند دسته تقسیم بندی می شوند :

لوله های فولادی با توجه به روش ساخت به دو دسته لوله های مانیسمان( بدون درز جوش در لوله ) و لوله درزدار( دارای درز جوش در لوله ) تقسیم بندی می شوند. لوله های مانیسمان با توجه به روش ساخت سختتر دارای لیست قیمت بالاتری نسبت به لوله های درزدار می باشند و از لوله های مانیسمان برای سیالات و مایعات و بخارهایی که دارای دما و فشار بالا می باشند استفاده می شود ، برای نمونه از لوله های مانیسمان برای موتورخانه ساختمان و در خروجی دیگ بخار و … استفاده می شود و همچنین سیستم آتش نشانی ساختمان ها نیز می بایست از لوله های مانیسمان استفاده شود.

از لوله های درزدار برای انتقال گاز شهری داخل ساختمان ها استفاده می شود و برای انتقال آب با فشار و دمای پایین استفاده می شود .

لوله های گالوانیزه نیز دسته ای از لوله های فولادی می باشند که سطح آنها دارای پوشش گالوانیزه برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی می باشد ، از این لوله های فولادی برای انتقال آب آشامیدنی داخل ساختمان نیز می توان استفاده کرد .

تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

مهم‌ترین تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله های فلزی با لوله های پلی اتیلن از لحاظ وزن ، از لحاظ اجرا واتصالالت ، تحمل فشار ، از لحاظ عمر مفید در برابر حرارت ، از لحاظ میزان اشتعال پذیری ، بارزترین تفاوت این دو لوله در میزان زبنگ زدگی و تفاوت بعدی از جهت جدار داخلی میباشد .

در مقایسه لوله فولادی و لوله پلی اتیلن که از انواع لوله های صنعتی به شمار می روند،  می‌توان گفت که لوله‌های فولادی، استوانه‌هایی توخالی از جنس فولاد هستند که در حوزه ساخت‌وساز برای انتقال سیالات و گازها کاربرد دارند. لوله‌های فولادی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در هر کدام روکش‌های مختلفی به کار رفته است. هرکدام از روکش‌ها، باعث شده است این نوع لوله، دارای مزیت‌های خاصی باشد. از انواع این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله فولادی گالوانیزه؛
  • لوله فولادی مشکی؛
  • لوله فولادی ضد زنگ؛

این نوع لوله‌ها چون از فلز سخت تولید شده‌اند، وزن بالا، قدرت استحکام و عمر طولانی دارند و همچنین در برابر فشار خارجی و داخلی بسیار مقاوم هستند.

اما پلی اتیلن، یک ماده ترموپلاستیک است که از پلیمریزاسیون تولید می‌شود. لوله‌های پلی اتیلن به روش اکستروژن ساخته می‌شوند و انواع متفاوتی دارد، مانند لوله پلی اتیلن چگالی بالا و پلی اتیلن چگالی متوسط. همچنین لوله‌های پلی اتیلن، در ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

انتخاب ضخامت، به نوع پروژه و کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده است، بستگی دارد. این لوله‌ها در قطر، سایز و انواع مختلف در بازار موجود است. این نوع لوله در موارد مختلف زیر استفاده می‌شوند:

  • توزیع گاز طبیعی؛
  • آب پاش‌های چمن؛
  • فاضلاب؛
  • دفع زباله؛
  • خطوط زهکشی؛
تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

 

تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

مزایای لوله پلی اتیلن در برابر لوله فولادی

تا به این قسمت از مقایسه لوله فولادی و لوله پلی اتیلن درمورد تفاوت بین این دو محصول گفتیم، حال نوبت به بیان مزایای لوله پلی اتیلن در برابر لوله فولادی است که عبارت‌اند از:

  • لوله‌های پلی اتیلن نسبت به فولادی وزن بسیار سبکی دارند و این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل و نصب آن‌ها می‌شود. در واقع می‌توان گفت هزینه نصب لوله‌های پلی اتیلن نصف هزینه نصب لوله فولادی است.
  • این لوله‌ها برخلاف لوله فولادی در برابر زنگ زدگی، مقاوم هستند و حتی به مرور زمان با مجاورت در کنار سیالات دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.
  • ضریب زبری لوله‌های پلاستیکی پلی اتیلن صفر است؛ اما لوله‌های فولادی بعد از ۵٠ سال، ضریب زبری آن، نصف می‌شود.
  • این نوع لوله نسبت به اسید و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و دچار واکنش شیمیایی یا ایجاد تاثیر منفی بر مواد داخلی لوله نمی‌شوند؛ اما در لوله‌های فولادی، به خصوص زیر مجموعه‌هایی که دارای روکش‌های مختلف هستند، خطر حل شدن روکش در مواد داخل لوله وجود دارد. این موضوع باعث کاهش خلوص مایعات شده و حتی در لوله‌های آب خطر مسمومیت را به همراه دارد. همچنین خوردگی در لوله‌های فلزی، باعث کاهش جریان می‌شود.
  • برای اتصال لوله پلی اتیلن، نیاز به جوشکاری نیست و به راحتی می‌توان آن را به یکدیگر متصل کرد.
  • مواد تشکیل دهنده این لوله، در مایعات یا گازها حل نشده و باعث آلودگی مواد داخل لوله نمی‌شوند.
  • پلی اتیلن در برابر ضربه، سایش و نشت بسیار مقاوم است؛ اما در لوله‌های فولادی بسیار از مواد در اثر نشت، هدر می‌روند و به نوعی ضرر مالی و هدررفت منابع را به همراه دارد.
  • این نوع لوله در برابر جریان متناوب سیالات مقاوم است و سرعت جریان را کنترل می‌کند؛ اما در لوله‌های فولادی ممکن است به مرور زمان، سرعت جریان سیالات و گازها کاهش پیدا کند.
  • لوله‌های پلی اتیلن در برابر سرما و یخ‌زدگی، مقاومت بالایی دارند.
  • انعطاف‌پذیری یکی دیگر از نقاط قوت لوله پلی اتیلن به شمار می‌رود. این نوع لوله را می‌توان در گوشه‌ها نصب کرد بدون اینکه کیفیت آن کاهش پیدا کند.
  • در صورت نصب درست لوله‌های پلی اتیلن، این محصول هزینه تعمیر و نگهداری بالایی نخواهد داشت.
  • لوله‌های پلی اتیلن به خوبی عایق بندی شده‌اند، به همین علت از اتلاف انرژی آب سرد یا گرم جلوگیری می‌کنند.
  • در صورت نیاز به تعویض این نوع لوله، هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به لوله‌های فولادی دارند

لوله‌های پلی اتیلن، توسط استاندارد‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند و با توجه به نوع آن، مواردی در مشخصات آن تعیین می‌شوند، مانند استانداردی که با آن مطابقت دارد، اندازه لوله، درجه‌بندی فشار و کد تعیین مواد آن، تا خریدار بتواند به راحتی مشخصات لوله را بشناسد. همچنین با یک آرم، مشخص می‌شود آیا این لوله برای زهکشی مناسب است یا خیر. در صورتی که پلی‌اتیلن با هدف انتقال آب ساخته شود، یک مهر و موم آزمایشگاهی روی آن قرار می‌گیرد

معایب لوله پلی اتیلن

حساسیت بیشتر در برابر ضربه

این لوله ها در برابر ضربه و شکستگی مقاومت کمتر در مقایسه با لوله های فلزی دارند، به همین دلیل در مکان هایی که امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد نباید از آنها استفاده کرد.

مقاومت پایین تر در برابر اشعه خورشید

به طور کلی این لوله ها در مقایسه با انواع فولادی در برابر اشعه خورشید مقاومت کمتری دارند، و اسیب پذیری بیشتری دارند، اما انواع مشکی و خط دار این مشکل را ندارند.

افت فشار

پس از مدتی از استفاده از این لوله ها در گذر زمان با افت فشار موجه میشوند، یعنی زمان هایی که درجه حرارت لوله ها بالا برود، دچار افت مکشی میشوند و سیالات را به خوبی منتقل نمیکنند

سازگاری با محیط زیست :

در مقایسه با لوله های فلزی، لوله های پلی اتیلن دارای سازگاری بیشتر با محیط زیست هستند و با شرایط محیطی سازگار بوده و به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند.

همچنین، لوله های پلی اتیلن مقاومت بیشتری در برابر مواد شیمیایی دارند و تاثیر کمتری در مقابل اسیدهای و بازهای شیمیایی نشان می‌دهند، در حالی که لوله های فولادی در برابر سیالات شیمیایی و غیرعادی واکنش نشان می‌دهند و نیاز به مقاوم سازی و یا استفاده از آلیاژهای گران قیمت بالاتری دارند.

همچنین، لوله های فولادی به علت تمایل بالاتر به واکنش با اکسیژن و رطوبت، ممکن است زنگ خوردگی پیدا کنند و باعث آسیب رساندن به محیط زیست شوند. برای جلوگیری از این مسئله، می توان لوله های فولادی را عایق کرد یا گالوانیزه کرد.

تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت قیمت لوله پلی اتیلن و لوله فولادی یا فلزی

یکی از مواردی که در مقایسه لوله فولادی و لوله پلی اتیلن باید در نظر گرفت، تفاوت قیمت این دو نوع محصول است. لوله‌های فولادی به دلیل آن که از فلز ساخته می‌شوند، قیمت بالاتری دارند.

به خصوص اگر در آن‌ها روکش‌های مختلفی به کار رفته باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند؛ اما لوله‌های پلی اتیلن قیمت کمتری نسبت به لوله فولادی دارند. البته در نظر داشته باشید با توجه به نوع پلی اتیلن، این قیمت می‌تواند متفاوت باشد.

وزین پایپ با بیش از 3 دهه تجربه در زمینه تولید و توزیع انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن ، یکی از پیشگاهمان این صنعت به شمار می آید. ما در مجموعه وزین پایپ تلاش را بر این قرار دادیم تامشتریان به راحتی بتوانند باکارشناسان فروش کارخانه ارتباط برقرار کرده و خرید خود را با خیالی راحت و قیمتی مناسب انجام دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لیست قیمت انواع لوله پلی اتیلن و لوله های پلیمری دیگر میتوانید از طریق راه های ارتباطی قرار داده شده در سایت با کارشسناسان فروش ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

تفاوت لوله های پلی اتیلن و لوله های فلزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله های فلزی

جمع بندی مقایسه لوله های پلی اتیلن و لوله های گالوانیزه

از نظر فنی، لوله ها با جنس های مختلف کاربردهای خاص خود را دارند. با این حال اگر بخواهیم برای یک پروژه استراتژیک انتقال آب و گاز تصمیم بگیریم، هزینه و ماندگاری لوله ایجاب می کند که از لوله های پلی اتیلن استفاده کنیم.

 تولید انواع لوله های پلی اتیلن  شرکت وزین پایپ

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...