لوله پلی اتیلن, دسته بندی نشده, لوله پلی اتیلن آبرسانی, لوله پلی اتیلن فاضلابی, لوله پلی اتیلن کشاورزی

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا و اتصالات آن

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا و اتصالات آن

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا و اتصالات آن

مقدمه

لوله‌ها یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که بسته به نیازهای ساخت‌وساز در انواع بسیار متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. لوله پلیکا که آن را با نام لوله‌های پی وی سی نیز می‌شناسند، یکی از قدیمی‌ترین انواع لوله است که در ساختار بسیاری از ساختمان‌ها از گذشته تا به ‌امروز کاربرد دارد. پلی‌اتیلن نیز یکی دیگر از نمونه‌های پلاستیک است که این روزها کاربرد بسیاری دارد. با وجود گستره پهناور کارآیی‌های این لوله‌ها، تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن در چیست؟

در طول مقاله پیش‌رو قصد داریم شما را با مهم‌ترین تفاوت‌های میان انواع لوله‌های کاربردی در ساخت‌وساز آشنا کنیم. هریک از این لوله‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایایی هستند که آن‌ها را از دیگر انواع متمایز می‌کند. جالب است بدانید ساختار شیمیایی و فیزیکی این لوله‌ها در موقعیت‌های مختلف و تحت شرایط خاص کاملا متغیر است. اما معماران در کجا و بیشتر به چه دلیلی از هرکدام از این لوله‌ها استفاده می‌کنند؟

بیشتر بخوانید : قیمت لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن چیست؟

پلی‌اتیلن یک پلیمر ساختاری است که از واحدهای اتیلن تشکیل شده و به دلیل ویژگی‌های برجسته‌ای نظیر مقاومت به شیمیایی، عایق بودن، و مقاومت به خوردگی به عنوان یک ماده مورد استفاده در تولید لوله‌ها است. این لوله‌ها به دو دسته پلی‌اتیلن با فشار (PE) و پلی‌اتیلن با پسا فشار (PEX) تقسیم می‌شوند. این محصول در دو نوع پیچی و جوشی موجود است که برای تهیه آن می توانید به بخش خرید لوله و اتصالات پلی اتیلن جوشی و خرید لوله و اتصالات پلی اتیلن پیچیمراجعه کنید.

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

لوله پلیکا چیست؟

لوله‌ پلیکا یک نوع لوله پلاستیکی است که به عنوان یک جایگزین موثر برای لوله‌های فلزی در سیستم‌های آب گرم، سرد، فاضلاب، تاسیسات حرارتی و سرمایشی، و حتی در برخی موارد تاسیسات گاز نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن آبرسانی

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا از نظر کارایی

از آنجایی‌که برخی مشخصات فنی این لوله‌ها کاملا متفاوت است، انتظار کارآیی‌های متفاوت کاملا منطقی خواهد بود. به‌عنوان مثال انعطاف‌پذیری لوله‌های پلی‌اتیلن در مقایسه با لوله پلیکا بسیار کم است. همین مسئله باعث می‌شود این لوله‌ها در بسیاری از شرایط کارآیی نداشته باشند؛ چراکه امکان ایجاد تغییرات در ساختار آن‌ها وجود ندارد. گاهی برخی صنایع به این انعطاف‌پذیری نیاز دارند. به‌همین دلیل استفاده از لوله‌ پلیکا در چنین شرایطی منطقی‌تر خواهد بود.

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

کاربرد پلیکا و تفاوت آن با پلی اتیلن

در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد پلیکا و تفاوت لوله پلی اتیلن با پلیکا میپردازیم:

به طور کلی میزان مقاومت لوله پلیکا در مقایسه با لوله پلی اتیلن در مقاومت کم آن است.

لوله های پلی اتیلن انعطاف کمتری به نسبت لوله های پلیکا دارند.

  • استفاده از پلیکا در صنایع مختلف به علت انعطاف پذیری بالا در ترکیب با مواد دیگر است.
  • از لوله  پلیکا معمولا برای پوشش کابل‌ها و ابزارهای مختلف استفاده می‌شود.
  • لوله‌هایی از این جنس پلیکا بسیار کارآمد تر از لوله هایی با جنس پلی اتیلن است.
  • بیشترین کاربرد لوله پلیکا در صنایع کشاورزی و دریایی است. معمولاً شهرداری‌ها برای ساماندهی زیرساخت‌های خود، از لوله‌های پلیکا زیاد استفاده می‌کنند. همچنین معادن از دیگر محیط‌هایی هستند که استفاده از لوله پلیکا را می‌طلبد.
  • لوله های پلی اتیلن برای داشتن سطوحی صاف، عدم چسبندگی در مواردی مانند فاضلاب ها بسیارکاربرد دارند. در فاضلاب ها استفاده از این لوله ها به دلیل چسبنده نبودن، از گرفتگی آب جلوگیری می کند.
  • یکی دیگر از تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در قیمت آن ها است. لوله های پلیکا به علت وزن سبک تر و ماده اولیه ارزان تر، قیمت پایین تری به نسبت لوله پلی اتیلن دارند.
  • از دیگر تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در میزان مقاومت آن ها است. به طور کلی لوله پلی اتیلن مقاومت بالایی در برخورد با رطوبت  به نسبت  لوله پلیکا دارد. از این رو در صنایع مختلف مانند صنایع دریایی، معادن و فاضلاب کاربرد دارد.
  • از مهم ترین تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در سازگاری با محیط زیست است. لوله پلی اتیلن کم خطر تر از لوله پلیکا برای محیط زیست است.

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن کشاورزی

نکات اساسی در تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن

  • یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تفاوت‌های میان این نوع از پلاستیک‌ها و لوله‌های ساخته‌شده از آن‌ها مطرح می‌شود، ضریب انبساط طولی آن‌هاست. این ضریب نشان می‌دهد زمانی‌که لوله‌ها در معرض حرارت قرار می‌گیرند، به‌ازای هر درجه سانتی‌گراد چقدر طول آن‌ها کم یا زیاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد ضریب انبساط طولی پلی‌اتیلن ۷٫۱ برابر بیشتر از لوله پلیکاست؛ به‌همین دلیل لوله‌های پی وی سی تنش‌های حرارتی کمتری را تحمل می‌کنند و در محیط‌هایی که تابع شرایط دمایی هستند، بهتر عمل می‌کنند.
  • از طرفی لوله‌های پی وی سی یا پلیکا در مقایسه با پلی‌اتیلن کمی سبک‌تر هستند که این مسئله طی ساخت‌وساز در صنایع مختلف اهمیت بالایی دارد. همچنین پلیکا روش نصب و جای‌گذاری آسان‌تری دارد و این مسئله در کارآیی بیشتر این لوله‌ها بسیار موثر است.
  • همچنین پلی‌اتیلن دارای ویژگی‌‌های متمایزکننده‌ای است که آن را نسبت به پلیکا در برخی موارد برتری می‌دهد. به‌عنوان مثال این لوله‌ها نرم‌تر هستند و به‌همین دلیل دربرابر ضربات مقاومت بالایی دارند. لوله‌های ساخته‌شده از این جنس همچنین دربرابر اشعه‌های مضر و آسیب‌رسان خورشید نظیر ماورای بنفش و سایر موارد مشابه مقاومت می‌کنند. این ویژگی‌ها کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

شکل ظاهری لوله های پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

شکل ظاهری لوله های پلی اتیلن

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا از نظر حمل و نقل و نصب

لوله‌های PVC دارای سختی بالایی هستند و همین امر باعث می‌شود که حمل‌ونقل آن‌ها با محدودیت‌های مختلفی همراه باشد. همچنین این لوله‌ها در هر بخش نیاز به اتصالات دارند. این اتصالات باعث بالا رفتن فشار می‌شود در نتیجه امکان نشت و خرابی در آن‌ها بیشتر از لوله‌های پلی‌اتیلن است. سختی لوله‌های PVC همچنین باعث می‌شود که نصب آن‌ها در زمین‌های ناهموار مشکلاتی به همراه داشته باشد.

به صورت کلی اتصالات و نصب در لوله‌های پلی‌اتیلن بسیار بهتر از لوله‌های PVC است. مقاله دیگری تحت عنوان فلنج چیست؟ در سایت وینوپلاستیک منتشر شده است که به بررسی کاربردها و مزایای فلنج ها به‌عنوان یکی از رایج‌ترین نوع اتصالات در لوله‌کشی‌ها پرداخته و می‌تواند اطلاعات مناسبی در اختیار کاربران قرار دهد.

بیشتر بخوانید : لوله پلی اتیلن فاضلابی

تفاوت بین اتصالات لوله‌های پلی‌اتیلن و لوله‌های پلیکا

اتصالات لوله‌های پلی‌اتیلن و پلیکا به شکلی مشابه انجام می‌شود، به این صورت که از اتصالات فشاری و جوشی استفاده می‌شود که به لوله‌ها متصل می‌شوند. این اتصالات باعث ایجاد یک اتصال بدون درز و خطر نشتی می‌شوند.
به طور کلی، انتخاب بین لوله‌پلی‌اتیلن و پلیکا و اتصالات آن‌ها به ویژگی‌های مورد نیاز پروژه و شرایط کاربری مرتبط است.

 

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

همه چیز در مورد پلی اتیلن

قبل از پرداختن به تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا، ابتدا تصمیم گرفتمی که  اطلاعاتی راجب پلی اتیلن شرح دهیم. به طور کلی پلی‌اتیلن نیز طی فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال‌ها در مونومرهای اتیلن ساخته می‌شود. نام تجاری پلی اتیلن PE شهرت دارد. پلی اتیلن ها با چگالی های کم، متوسط و بالا تولید می شوند. از این رو، طراحی و ساخت متنوعی از آن ها وجود دارد. برای مثال: از لوله های پلی اتیلن متوسط برای گاز کشی ساختمان ها استفاده می کنند. البته این درحالی‌ است که چگالی پایین این مواد باعث می‌شود آن‌ها برای استفاده در لوله‌ها ایده‌آل نباشند.

همان طور که گفته شد لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا نیز تولید میشوند. لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا، از جمله محصولاتی است که در فرایند ساخت و ساز و تعبیه لوله کشی آب فاضلاب کارایی دارند. البته این لوله‌ها  درصد چگالی پایین ‌تر و استحکام و مقاومت بالایی دارند. همچنین در برابر ساییده شدن نیز مقاوم هستند.به زبان ساده و در یک کلام، پلی اتیلن ها بسیار پر کاربرد در صنایع مختلف هستتند.

بیشتر بخوانید :‌ قیمت لوله فاضلابی

تفاوت لوله پلیکا و پلی اتیلن از نظر محیط ‌زیست

پلی اتیلن و پلی وینیل کلرید که در بخش های قبل به آن اشاره کردیم ، هر دو پلیمر زیست تخریب پذیر هستند ؛ اما اگر بخواهیم این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که پلی اتیلن به علت ساختار خود نسبت به پلی وینیل کلرید و پلیکا به محیط زیست آسیب کمتری می زند . از طرف دیگر باید اشاره کنیم لوله پلی اتیلینی بر خلاف پلیکا در برابر اشعه ها فرابنفش مثل خورشید مقاوم است .

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های لوله‌های پلیکا (PVC) و PE میزان سازگاری آن‌ها با محیط‌زیست است. به صورت کل می‌توان گفت پلی‌اتیلن ضرر کمتری برای محیط‌زیست دارد. حتی قابلیت بازیافت بیشتری در مقایسه با لوله‌های پی‌وی‌سی دارند. به‌عنوان مثال در صورت سوختن حجم برابری از این دو ماده، پلی‌اتیلن آلاینده‌های کمتری وارد محیط‌زیست می‌کند.

تفاوت قیمت در خرید 

یکی دیگر از نکات مهم برای مشتریان انواع لوله‌ها بحث قیمت و خریدوفروش آن است. معمولا لوله‌هایی از جنس پی وی سی بسیار سبک و البته ارزان‌قیمت هستند. این درحالی‌است که لوله‌هایی از جنس پلی‌اتیلن از نظر قیمتی در بازار گران‌تر خواهند بود. درواقع تفاوت قیمت در این مقوله به ارزش مالی مواد اولیه‌ای که در تولید این لوله‌ها به‌کار می‌رود باز می‌گردد.

درواقع این لوله‌ها از نظر قیمتی حدود دوبرابر بیش‌تر می‌ارزند. بسیاری از ویژگی‌های خاص لوله‌های پی‌ وی سی سبب اختلاف قیمت آن نسبت به لوله پلیکا شده است. از طرفی مراحلی که در ساخت این لوله‌ها طی می‌شود نسبت به انواع پی وی سی به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت.

جهت استعلام قیمت لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا می توانید با کارشناسان ما در وزین پایپ ارتباط برقرار کرده تا از قیمت دقیق لوله پلی اتیلن و همچنین قیمت بروز لوله پلیکا آگاه شوید.

ارتباط با کارشناسان فروش

جمع‌بندی نهایی

اگرچه لوله‌های PVC و PE دارای کاربردها و مزیت‌های مشابه بسیار زیادی هستند اما تفاوت‌های چشمگیری نیز دارند که باعث می‌شوند کارایی آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. تفاوت لوله پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن در مواد اولیه، انعطاف‌پذیری و اتصالات، حمل‌ونقل، سازگاری با محیط‌زیست، طول عمر و عملکرد، قیمت و … باعث شده است که کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته باشند. به صورت کلی می‌توان گفت لوله‌های پلی‌اتیلن می‌توانند انتخاب بهتری از نظر عملکرد، دوام، کاربرد، اتصالات و حمل‌ونقل باشند اما لوله‌های پی‌وی‌سی قیمت بسیار مقرون به‌صرفه‌تری دارند.

امیدواریم از مطلب بالا در ارتباط با تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا استفاده کافی را برده باشید. همچنین می توانید از طریق صفحه مقالات به دیگر مطالب وزین پایپ مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

اخبار و مقالات

امیدواریم مطلب مرتبط با تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد. جهت مطالعه مطالب بیشتر در ارتباط با لوله پلی اتیلن و لوله پلیکا میتوانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

مقالات وزین پایپ

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...