لوله پلی اتیلن

کاربرد لوله پلی اتیلن | لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد لوله پلی اتیلن | لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد لوله پلی اتیلن | لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از این که به سراغ تعریف لوله پلی اتیلن (Polyethylene Pipe) برویم لازم است تا تعریف دقیق پلی اتیلن را بدانیم! پس با ما همراه باشید…

 

 

پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن یا به انگلیسی (Polyethylene)، یک ماده پلاستیکی پلیمری می باشد که اگه به آن حرارت دهیم و آن را ذوب کنیم می توانیم با قالب گیری به آن شکل دهیم.

پلی اتیلن از پلیمریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن (C2H4) حاصل می شود.

بارزترین مشخصه پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن مشخصه های بسیاری دارد اما میتوان گفت بارزترین مشخصه پلی اتیلن، جرم مولکولی و چگالی آن است.

از مهم ترین مزیت های استفاده پلی اتیلن قابل بازیافت بودن و شکل پذیری به وسیله ذوب کردن آن می باشد.

از پلی اتیلن ها می توان استفاده های گوناگونی کرد که امروزه در صنعت پلاستیک سازی و تولید لوله ها بسیار شاهد استفاده از پلی اتیلن می باشم.

اگر بخواهیم پلی اتیلن ها را دسته بندی کنیم، می توانیم آنها را به دو دسته پلی اتیلن سنگین (MDPE) و پلی اتیلن سبک (LDPE) تقسیم کنیم.

یکی از شایع ترین و پر مصرف ترین نوع پلی اتیلن، نوع سنگین آن یعنی پلی اتیلن (MDPE)، می باشد. این پلیمر زنجیره مولکولی فشرده و بدون شاخه ای دارد و به همین علت دارای چگالی بالا و انعطاف پذیری کمی است.

پلی اتیلن سنگین (MDPE)، به رنگ سفید مات بوده و میتوانیم با اضافه کردن رنگ دانه به مواد خام آن، آن را به رنگ های مختلف دراورده و مورد استفاده قرار دهیم.

پلی اتیلن سنگین عایق الکتریسته بوده و مقاومت شیمیایی بالایی دارد. همچنین به علت بلورینگی بالا، کمترین میزان نفوذپذیری و بیشترین مقدار سفتی و مقاومت در برابر خوردگی را داشته و به همین جهت از آن می توان در تولید لوله های آب، لوله گاز، لوله فاضلاب، صنعت تولید اسباب بازی، ظروف آب معدنی، نوشابه و … استفاده نمود.

پلی اتیلن سبک یا به اختصار (LDPE)، دارای زنجیره مولکولی شاخه دار و کم تراکم و همچنین نیروی مولکولی ضعیفی است، و همین امر موجب شده تا انعطاف پذیری بالا و استحکام کششی کمی داشته باشد.

از کاربرد های پلی اتیلن سبک (LDPE)، می توان به ساخت طلق های شفاف، کاورها و چمدان ها، آسترهای بسته بندی و بطری های تحت فشار اشاره کرد.

 
لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

پلی اتیلن سبک

تا اینجا کمی با پلی اتیلن، انواع پلی اتیلن و کاربرد های آن آشنا شدیم! حال نوبت به تعریف لوله پلی اتیلن میرسد! در ادامه با ما همراه باشید.

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن همانطور که از نامش پیداست لوله ای بدون مواد افزودنی دیگر مانند گرانول و از جنس پلی اتیلن است.

لوله های پلی اتیلن همانند سایر لوله ها وظیفه انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر را دارد. امروزه لوله های پلی اتیلن به علت مزیت های فراوان از جمله وزن کم، شکل زیبا، انعطاف پذیری بالا و همچنین هزینه بسیار کم محبوبیت زیادی در صنعت پیدا کرده و توانستع است تا جای لوله های فلزی، چدنی و بتنی را بگیرد.

این لوله ها در آب رسانی و آبیاری بسیار استفاده می شوند . لوله های پلی اتیلن عمدتا به سه دسته تقسیم بندی می شوند که این دسته بندی بر اساس ضخامت و میزان فشار قابل تحمل می باشد. سه گرید ذکر شده شامل PE80, PE63 و PE100 می باشد که امروزه از گرید PE63 خیلی کم استفاده می گردد.

نوع دیگر دسته بندی لوله های پلی اتیلن بر اساس نوع ساخت آنها می باشد که به تک جداره و دوجداره (کاورگیت) تقسیم بندی می شوند.

 
 
لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

ویژگی های لوله پلی اتیلن

هماهنطور که در بالا هم گفته شد! لوله های پلی اتیلن دارای مزیت ها و ویژگی های بسیاری می باشند و همین امر موجب شده تا این لوله ها متمایز از دیگر لوله ها باشند و بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار گیرند.

در زیر به تعدادی از ویژگی های لوله پلی اتیلن اشاره خواهیم کرد ، با وزین پایپ همراه باشید…

 

– وزن پایین لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن و همچنین اتصالات پلی اتیلن، وزن پایین تری به نسبت سایر لوله ها مانند لوله های بتنی، لوله های فلزی و لوله های فولادی دارند و همین امر موجب سهولت بارگیری و حمل و همچنین نصب آسان این لوله می گردد.

مقاومت در مقابل دمای بسیار پایین، استحکام و قابلیت تحمل تنش های کششی و فشاری و انعطاف پذیری بالای پلی اتیلن به کاربران امکان حمل و نصب لوله های پلی اتیلن را در اجرای انواع پروژه های تجاری، صنعتی، مسکونی و کشاورزی می دهد.

وزن پایین لوله پلی اتیلن

وزن پایین لوله پلی اتیلن

 

 

– لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر ضربه

یکی دیگر از ویژگی های لوله پلی اتیلن، مقاومت بسیار بالای آن در مقابل ضربه می باشد که این امر نیاز بکارگیری فشارهای بالاتر بر روی لوله و اتصالات پلی اتیلن و خریداری تجهیزات ضد ضربه را منتفی میکند.

این ویژگی بخصوص در پروژه های بزرگ صنعتی باعث اجرا و کاهش بسیار زیاد هزینه های اجرا می گردد.

در ضمن این موضوع ضایعات اجرا را به صفر کاهش میدهد. همین عامل می تواد دلیل بسیار موجهی برای جایگزینی لوله و اتصالات پلی اتیلن با انواع لوله های بتنی و فلزی می باشد.

 
لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر ضربه

لوله پلی اتیلن مقاوم در برار ضربه

– کاربرد لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر سایش

بررسی بر روی لوله های پلی اتیلن و مقایسه پلی اتیلن با دیگر مواد نشان داده که لوله و اتصالات ساخته شده از این ماده مقاومت بالایی در مقابل ساییدگی دارد، بنابر این لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن انتخابی بسیار عالی برای انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول می باشد.

علاوه بر همه اینها، جوندگان نیز نمیتوانند به لوله و اتصالات پلی اتیلن آسیبی وارد نمایند، زیرا سطح بسیار سخت لوله و اتصالات پلی اتیلن، امکان هر گونه آسیب را از جوندگان میگیرد. (این ویژگی از دسته ویژگی هایی می باشد که کشاورزان و صنعتگران را راغب به استفاده از لوله های پلی اتیلن می نماید)

 

– کاربرد لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر مواد شیمیایی

از دیگر ویژگی های لوله پلی اتیلن، مقاومت مطلوب این لوله در برابر مواد شیمیایی می باشد. محیط های اسیدی و بازی و همچنین، بسیاری از محلول ها و مواد شیمیایی، تاثیری بر پلی اتیلن نمی گذارند. همین موضوع یکی از مهمترین مزیت های لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن می باشد.

لیست بسیاری از مواد شیمیائی که بر روی لوله و اتصالات پلی اتیلن تاثیر گذار نیستند را می توان در استاندارد های لوله و اتصالات مشاهده نمود.

 
لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر مواد شیمیایی

لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر مواد شیمیایی

– جریان پذیری عالی لوله پلی اتیلن

از آنجا که سطح داخلی لوله پلی اتیلن صاف بوده و زبری بسیار بسیار کمی دارد، سیالات درون آن جریان سریع تر و راحت تری دارند و این امر به سبب ضریب زبری لوله پلی اتیلن می باشد که حدود 0.007 است.

– اتصال پذیری راحت لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به دو صورت کلاف و شاخه عرضه می گردند. نوع کلاف که در اندازه های پایین موجود است باعث صرفه جویی در هزینه اتصال می شود.

شاخه های لوله پلی اتیلن به روش های مختلفی قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند.

همچنین اتصالات تولید شده در شرکت وزین پایپ بسیار متنوع و آسان در اجرا می باشند که می تواند بطور کامل اجرا یک سیستم حرفه ای خط لوله پلی اتیلن را پوشش دهد.

 
 
 
اتصال پذیری راحت لوله پلی اتیلن

اتصال پذیری راحت لوله پلی اتیلن

– انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن، شعاع خمش مناسبی دارند و این ویژگی باعث آسان بودن نصب لوله های پلی اتیلن و نیاز به کاربرد اتصالات کمتر می گردد.

شعاع مجاز خمش لوله پلی اتیلن به طور متوسط 20 برابر قطر خارجی آن است.

لوله های پلی اتیلن به دلیل انعطاف بسیار بالا راه حل مناسبی برای حل بسیاری از موارد و مشکلات نصب و اجرا می باشدو همین موضوع باعث می گردد تا نصب و اجرا بسیار سریع تر و آسان تر صورت پذیرد.

 

-اتصالات متنوع پلی اتیلنی

خطوط لوله پلی اتیلن در پروژه‌ها‌ی مختلف نیاز به اتصالات پلی اتیلن دارند که این اتصالات با توجه به نوع پروژه متفاوت خواهند بود. ابعاد و اندازه اتصالات جوشی پلی اتیلن می تواند طبق سفارشات مشتری تولید گردد و همچنین موارد مصرفی آنها در فاضلاب و مواد شیمیایی و اسیدی و نفتی و آبرسانی تحت فشار بوده و با توجه به مقایسه با اتصالات چدنی و فولادی بسیـار مقرون به صرفه می‌باشد.

 

خب تا اینجا با پلی اتیلن آشنا شدیم، متوجه شدیم لوله پلی اتیلن چیست و برخی ویژگی های لوله پلی اتیلن را مورد بررسی قرار دادیم، در ادامه به بررسی انواع لوله پلی اتیلن خواهیم پرداخت پس در ادامه با وزین پایپ همراه باشید….

انواع لوله پلی اتیلن

لوله‌ پلی اتیلن یا شاید بهتر است بگوییم لوله های پلی اتیلن انواع مختلفی دارند و به جند نوع تقسیم بندی می شوند:

 

لوله پلی‌اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن فشار قوی یا لوله تک جداره، این لوله برای انتقال سیالات فشار قوی مجاز مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها به این دلیل تک جداره یا فشارقوی نام گذاری شده که از یک لایه برای پوشانندگی آنها استفاده شده.

لوله های تک جداره به چند نوع تقسیم بندی می شوند . (در ابتدای مقاله این چند نوع مطرح شد)، لوله PE63,PE80,PE100 . لوله PE100 بار فشار 10 مگاپیکسلی را تحمل می کند و لوله PE80 بار فشار هشت مگاپیکسلی را تحمل می کند.

کاربرد لوله پلی اتیلن تک جداره

از لوله های تک جداره بیشتر در کشاورزی و صنعت آبیاری قطره ای استفاده می گردد. بیشتر کاربرد لوله های تک جداره عبارتند از : استفاده در پروژه های نفتی – پروژه های آبرسانی – پروژه های گازرسانی – پروژه های فاضلاب و کشاورزی.

لوله های PE100 بیشتر در انتقال آب شرب (آب خوردن) و سیستم آتش نشانی کاربرد دارند.

استاندارد رعایت شده در لوله‌های تک ‌جداره DIN16963 ،DIN8074 ،ISIRI1331 است.

 

کاربرد لوله‌ پلی اتیلن دوجداره

 
لوله پلی اتیلن دو جداره

لوله پلی اتیلن دو جداره

این لوله‌ها دو لایه است. یک لایه‌ بیرونی که موج‌دار است و لایه‌ی درونی که دارای سطحی صاف است. این لوله‌ها به دو شکل مختلف ساخته می‌شود:

  • لوله کاروگیت: لوله کاروگیت به‌دلیل این ‌که فشار داخلی ندارد بیشتر به‌عنوان یک مجرای زیرزمینی به‌ کار گرفته می‌شود. برای انتقال فاضلاب‌های اسیدی و بازی از لوله‌های کاروگیت استفاده می‌شود. قطر لوله‌های کاروگیت از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر است.

 

  • لوله‌ اسپیرال: تفاوت لوله‌ اسپیرال و کاروگیت در فرآیند تولید این دو لوله است. اتصال لوله‌های اسپیرال به شکل جوش لب به لب است. این لوله‌ها از مقاومت حلقوی بالاتری نسبت به لوله‌ی کاروگیت برخوردارند. با توجه به این ‌که از وزن کمتری نیز بهره‌ می‌برند. این مقاومت سبب می‌شود که لوله‌های اسپیرال مقاومت زیادتری در برابر بارهای خارجی داشته باشد. از لوله‌های اسپیرال بیشتر برای جمع‌آوری آب‌های سطحی استفاده می‌شود. جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری، فاضلاب صنعتی و جاده‌سازی دیگر موارد مصرف لوله‌های اسپیرال است.

 

لوله‌های آبیاری

لوله پلی اتیلن آبیاری

لوله پلی اتیلن آبیاری

هر چند این نوع لوله‌ها نوعی (زیرمجموعه‌ای) از لوله‌های تک‌جداره هستند، اما به‌دلیل کاربرد زیاد این لوله‌ها در بخش کشاورزی این لوله‌ها جدا گروه‌بندی شده و با استانداردی جداگانه (ISO2004:9262) ساخته می‌شود. این لوله‌ها انواع متفاوتی دارد که عبارتند از:

  • لوله‌های آبیاری با چگالی بالا HDPE Pipe: این لوله‌ها به‌عنوان بخش اصلی در شبکه‌ی آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود. این لوله‌ها به شکل کلاف تولید می‌شود. سایز تولیدی این لوله‌ها ۱۶ تا ۲۰۰۰
  • لوله‌های آبیاری با چگالی پایین LDPE Pipe: این لوله‌ها قطر کمتری دارند و فشار کمتری را تحمل می‌کنند. قطر لوله‌های چگالی پایین بین ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر است و فشار تحمل‌پذیر نیز ۲/۵، ۴ و ۶ بار است. چگالی پایین این لوله‌ها سبب می‌شود، طول عمر این لوله‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.
    نوع دیگری لوله آبیاری نیز وجود دارد که به نوار آبیاری معروف است. از این نوار در آبیار قطره‌ای مزرعه‌ها و گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

 

لوله PEX

لوله پلی اتیلن px

لوله پلی اتیلن px

لوله های پلی اتیلن شبکه ای به لوله پلی اتیلن PEX معروف می باشد. اصلاح لوله پلی اتیلن به جهت افزایش مقاومت در برابر دما و طول عمر بیشتر، باعث تولید  لوله PEX می گردد . چگالی لوله های PEX از متوسط به بالا می باشد.

از این لوله بیشتر در سیستم آتش نشانی استفاده می گردد زیرا مقاومت آن در برابر حرارت بسیار بالا می باشد.

از دیگر کاربرد های لوله پلی اتیلن PEX می توان به توزیع آب سرد و گرم اشاره کرد. به طور معمول این لوله ها در قطر 1.4 تا 3 اینچ تولید می شود.

 

کاربرد لوله پلی اتیلن PE-RT

 
لوله پلی اتیلن PE-RT

لوله پلی اتیلن PE-RT

به نوعی می‌توان گفت که لوله‌ PE-RT زیر مجموعه‌ لوله‌های PEX است. با این تفاوت که این لوله‌ها مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به PEX دارند. از این لوله‌ها برای انتقال سرما و گرما در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از دیگر مزایای این نوع لوله‌‌ها مقاومت بالا در ترک‌ خوردگی است که سبب می‌شود در ساختمان‌ها بیشتر استفاده شود.

انواع دیگر دسته بندی و نام گذاری برای لوله های پلی اتیلن وجود دارد که بسته به نوع آنها ، شیوه ساخت ، نوع استفاده و …. ایجاد و مورد استفاده قرار میگیرد.

یکی از این انواع دسته بندی ها نام گذاری عامیانه به جهت نام گذاری راحت تر در انواع پروژه ها و سفارش از کارخانجات سازنده مانند وزین پایپ می باشد که عمدتا لوله های پلی اتیلن را در چهار دسته کلی دسته بندی می کنند.

با کلیک کردن بر روی هر کدام از دسته های بالا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب نمایید.

امیدواریم مقاله بالا مورد استفاده تان قرار گرفته باشد . خاطر نشان می کنیم که مقالات وزین پایپ از این به بعد ادامه دار بوده و تلاش می کنیم در کنار ارائه محصولات با کیفیت به شما عزیزان اطلاعات مفیدی نیز در اختیارتان قرار دهیم.

وزین پایپ | تحولی نوین در صنعت لوله های پلی اتیلن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...