دسته بندی نشده

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

لوله‌های پلی اتیلن به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود، یکی از مهمترین مواد اولیه برای ساخت لوله‌های انتقال مواد نفتی، گازی و پتروشیمیایی می‌باشند. لوله های پلی اتیلن در دهه های گذشته نقش اساسی در صنعت نفت و صنایع وابسته به نفت و گاز را ایفا میکند

از ابتدای تولید لوله‌های پلی اتیلن، استفاده از این محصول در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی همواره مورد بحث و بررسی بوده است. لوله‌های پلی اتیلن استفاده گسترده‌ای در این صنایع دارد. یکی از این موارد استفاده از آن‌ها در انتقال نفت به طور مستقیم و همنین به صورت پوشش لوله‌های فولادی است. پوشش لوله‌های فولادی با پلی اتیلن نه تنها از لوله‌های فولادی محافظت می‌کند، بلکه سطح عملکرد حفاظتی را نیز ارتقا داده و باعث طول عمر بالا و بازدهی حداکثری خطوط لوله‌های فولادی می‌گردد.

پس از ۱۵ سال کارکرد در دمای بالاتر از ۵۰ درجه سانتیگراد در سال ۲۰۱۱ این لوله‌ها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند که هیچ‌گونه خرابی و آسیبی در آن‌ها دیده نشد. از این رو لوله‌های پلی اتیلن می‌توانند جایگزین مناسبی برای لوله‌های فولادی در خطوط انتقال نفت باشند.

 

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

به کارگیری روش‌های جدید، مانند استفاده از مواد پلیمری، از چند دهه گذشته در صنعت گاز کشور‌های توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است. از دستاورد‌های تازه در این زمینه، میتوان به استفاده از مواد پلی اتیلن جهت بازسازی و نوسازی لوله‌های انتقال گاز نام برد. در زیر، مزیت‌های به‌کارگیری مواد پلیمری در انتقال گاز و کاربرد محدود آن در ایران مورد اشاره قرار گرفته است: مواد پلی اتیلن در چند دهه اخیر، انقلابی جدید در صنعت گازرسانی شهری به حساب می آید. لوله های پلی اتیلن در مقیاس محدود، از اوایل دهه 1960 برای گازرسانی به منازل در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار‌ گرفته است. اما امروزه به خاطر پیشرفت در زمینه ساخت مواد پلی اتیلن، استفاده از این لوله‌ها گسترش چشمگیری یافته است، به طوری که بیش از 95 درصد خطوط گازرسانی در شبکه گاز شهری آمریکای شمالی، از جنس پلی اتیلن است.

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن پی ای اس (PES) در صنعت نفت عبارتند از:

  • انتقال نفت خام: لوله‌های پلی اتیلن برای انتقال نفت خام به‌کار می‌روند. در این حالت لوله‌های پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر خوردگی و خرابی بر اثر عوامل خارجی مانند رطوبت، شکستگی و ترک خوردن دارند.
  • انتقال گاز: لوله‌های پلی اتیلن در شبکه‌های انتقال گاز به دلیل سبکی و انعطاف‌پذیری خود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در صورتی که لوله‌های فولادی به دلیل مشکلاتی مانند خوردگی و سایش با مشکل مواجه شوند، می‌توان آن‌ها را با لوله‌های پلی اتیلن جایگزین کرد.
کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

در صنعت نفت، لوله‌های پلی اتیلن به دلیل مزایای فراوانی که دارند، به عنوان جایگزینی برای لوله‌های فلزی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال یکی از مزایای لوله پلی اتیلن در صنعت نفت این لوله‌ها در سیستم‌های جمع‌آوری، انتقال و توزیع گاز طبیعی و نفت خام، فرآیندهای پالایش نفت، انتقال آب و فاضلاب، تصفیه‌آب و تصفیه‌فاضلاب، سیستم‌های آتش‌نشانی و … استفاده می‌شوند.

در صنعت نفت، لوله‌های پلی اتیلن برای انتقال مایعات و گازها در محیط‌های سخت و دشوار استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مزایایی مانند سبکی، انعطاف‌پذیری، مقاومت به خوردگی، مقاومت به فشار، مقاومت به ضربه و خرابی کم، مقاومت به ترکیدگی و زنگ زدگی و همچنین عدم نیاز به نگهداری و تعمیرات بعدی، برای انتقال مواد در محیط‌هایی که دارای شرایط سخت و بی‌ثبات هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از لوله‌های پلی اتیلن در صنعت نفت به خصوص در مراحلی مانند استخراج، انتقال، پالایش و تقویت گاز طبیعی، نفت و محصولات پالایشی، جهت انتقال بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها و خطرات به دنبال دارد. این لوله‌ها عموما در تاسیسات فشار قوی و محیط‌هایی که نیاز به انتقال سریع و امن مواد دارند، استفاده می‌شوند.

در صنعت نفت، لوله‌های پلی اتیلن به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایر عوامل خرابی، عمر مفید بیشتری نسبت به لوله‌های فلزی دارند. همچنین به دلیل سبکی و انعطاف‌پذیری بیشتر، نیاز به تجهیزات حمل و نقل کمتری دارند و می‌توانند در مناطقی که دسترسی به تجهیزات سنگین مشکل است، استفاده شوند.

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

استاندارد لوله پلی اتیلن گازی

تحقیقات نشان داده است که امروزه مهم ‌ترین عامل استاندارد در تعیین گرید لوله گازرسانی، مقاومت در برابر رشد ترک است. اگر از مواد پلیمری با چگالی کم ( PE 32) برای تولید اتصالات گاز رسانی استفاده شود، مقاومت در برابر رشد ترک وجود ندارد و طول عمر آن‌ ها به‌شدت کاهش می ‌یابد. پس سعی شود هنگام انتخاب لوله‌ های گازرسانی، به مواد اولیه استفاده شده در آن ‌ها توجه شود و علامت PE100 را مورد نظر قرار دهید. در جدول زیر ویژگی ‌های مهم لوله‌ های تولید شده از مواد اولیه PE100 آمده است.لوله پلی اتیلن مخصوص گاز

بسیاری از صنعتی کاران، با توجه به اطلاعی که از ساختار لوله های پلی اتیلنی دارند، می توانند نوع گاز و آبی را به راحتی تشخیص داده و کیفیت برتر آن ها را با توجه به کارایی آنان،مورد انتخاب قرار دهند.

 

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

لوله پلی اتیلن در جهت جابجایی گازهای خانگی و سازه های مختلف صنعتی است که دارای ویژگی چند جداره بودن و وزن پایین است و از مزیت لوله پلی اتیلن 15 برابر دوام بیشتر نسبت به سایر لوله ها میتوان اشاره کرد.

آزمون‌های پس از تولیدلوله پلی اتیلن گازی ( R): سری آزمایشاتی را شامل می‌شود که قبل از ترخیص کالا، تست‌هایی جهت اطمینان از کیفیت لوله‌ها و اتصالات گازی صورت می‌گیرد.

آزمون‌های تایید فرآیند لوله‌ های پلی اتیلن گازی ( PVT): این آزمون ‌ها تنها برای لوله‌ها و اتصالات پس از ترخیص نیست و در فواصل زمانی معین روی مواد اولیه، مجموعه و اجزا صورت می‌ گیرد تا کیفیت محصولات دچار مشکل نشود.

آزمون‌های نوعی ( TT): این آزمون‌ ها برای تاییدیه استاندارد مواد اولیه پلی اتیلن، توانایی‌ های مجموعه و اجزا صورت می‌گیرد. در جدول زیر استاندارهای مورد نظر با آزمون‌ها آورده شده است

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

مشخصات لوله پلی اتیلن مخصوص گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن جهت انتقال گاز و استفاده از آن در شبکه‌‌های توزیع گاز شهری یکی از اولین کاربردهای حساس لوله‌های پلی اتیلن بوده است که بعد از مدت بسیار کوتاهی در مقیاس جهانی به سرعت فراگیر شد. خواص مکانیکی لوله‌های پلی اتیلن و ایمن بودن بسیار بالای آنها باعث این رشد و اعتماد بوده است.

لوله پلی اتیلنی که صرفا برای انتقال گاز مایع به تولید رسیده است می تواند دارای استانداردی متمایز با انواع استانداردهای تولیدی لوله های دیگر با این جنس باشد که عموما تفاوت کارایی را نشان می دهد.

لوله پلی اتیلن مخصوص گاز مقاومت بالا، انعطاف فوق العاده و درصد خرابی بسیار ضعیف است و در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و لوله کشی گاز شهری مورد استفاده است.

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

مزایای لوله پلی اتیلن درصنعت گاز:

1- سبکی وزن و انعطاف پذیری : این موضوع باعث می شود که حمل و نقل و همچنین نصب این لوله‌ها آسان صورت پذیرد. در ضمن، انعطاف پذیری زیاد، منجر به مقاومت مناسب در برابر ضربه‌های احتمالی می گردد.

2- عدم نیاز به تجهیزات زیاد برای نصب : تجهیزات مورد نیاز برای نصب این لوله‌ها، اندک میباشد و به علت عدم نیاز به جوشکاری و اتصالات مانند لوله های فولادی، نصب آن سریع می باشد. این امر باعث می شود که هزینه های نصب این لوله ها بسیار کمتر از لوله های مشابه باشد.

3- مقادیر بسیار کم نشست گاز: طبق آزمایشات انجام شده، مقادیر نشست گاز از لوله های پلی اتیلن بسیار ناچیز می باشد.

کاربرد لوله های پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت نفت و گاز

لیست قیمت

لوله های پلی اتیلن با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رقابت شرکت‌های سازنده، هر روز شاهد کاهش قیمت هستند. این امر منجر به طراحی و ساخت لوله‌هایی با تحمل فشار بیشتر و قیمت پایین‌تر شده است.

قیمت لوله پلی اتیلن مخصوص گاز، به سبب تعدد در مراحل تولیدی با لوله های دیگر در جنس پلی اتیلن، طبعا قیمت متفاوت تری را نیز در بازا فروش اعمال کرده است که برای صنعتی کاران مهم می باشد که در ابعاد، قطر، فشار و مواد اولیه است.

وزین پایپ با بیش از ۳ دهه تجربه در زمینه تولید و توضیع انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن٬ یکی از پیشگامان این صنعت به شمار می اید. ما در مجموعه وزین پایپ تلاش را بر این قرار دادیم تا مشتریان به راحتی بتوانند با کارشناسان فروش کارخانه ارتباط برقرار کرده و خرید خود را با خیالی راحت و قیمتی مناسب انجام دهند .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لیست قیمت انواع لوله پلی اتیلن میتوانید از طریق راه های ارتباطی قرارداهد شده در سایت با کارشناسان فروش ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

جمع بندی مطالب

برای بررسی مزایای لوله پلی اتیلن در صنعت نفت باید بگوییم که این محصولات از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار هستند. این نوع لوله ها در برابر خوردگی، شکستن، فشار و ضربه بسیار مقاوم هستند. از طرفی این محصولات طول عمر بالایی داشته و از این رو بسیار مقرون بصرفه هستند. علاوه بر همه این ها، این نوع لوله ها در برابر مواد شیمیایی مختلف و حلال ها بسیار مقاوم بوده و دچار خوردگی نمی شوند. همه این ویژگی ها سبب شده است تا در موارد مختلفی در صنعت نفت بتوان از این نوع لوله ها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...