شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

پیش گفتار

در طی سالهای گذشته بدلیل تحریمهای جهانی علیه کشور عزیزمان ایران، که در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بوجود آمده بود و از طرفی، با توجه با نیاز آتی کشور بر اساس برنامه های توسعه ای حوزه نفت و گاز، مطابق چشم انداز 1404 و استفاده حد اکثر توان موجود داخل کشور و تولید تجهیزات پر مصرف و کلیدی مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، مهندسین شرکت وزین پایپ را بر آن داشت تا اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در حد توان خود بنمایند، که این اقدام منجر به طراحی و ساخت شیر پروانه ای ویفری دوتکه ای برای اولین بار در ایران گردید تا در زمان خرابی به راحتی قابل تعمیر یا تعویض باشد و در نتیجه در زمان هزینه و انرژی صرفه جویی گردد و همچنین در نهایت موجب صرفه جویی اقتصادی برای مصرف کننده گردد.

و البته این موضوع یکی از موارد خود کفایی در این زمینه نیز به حساب می آید تا به دیگر قدرت های جهانی ثابت شود که متخصصین ایرانی در هر زمینه ای میتوانند زبانزد باشند و بی نیاز از هر تکنولوژی و قدرت جهانی دیگر، نیاز کشور و مردم را برآورده نمایند.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی از جمله محصولات وزین پایپ می باشد

شیر پروانه ای یا اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی چیست؟

شیر پروانه‌ای آستردار برای ایزوله کردن بدنه شیر و ناحیه اِستم در برابر اثر خورندگی و فرسایشی سیالات به الاستومرها (لاستیک) و پلیمرها (PTFE) نیاز دارد. زمانیکه بدنه و اِستم در برابر سیال ایزوله شود، به آن شیر پروانه ای خیس نشده (non-wetted) می‌گویند. با ایزوله کردن بدنه و اِستم توسط لاستیک یا PTFE دیگر نیازی نیست که بدنه شیر را از متریال‌های گران قیمت مانند استنلس استیل، Alloy 20 و C-276 که در برابر خوردگی مقاوم هستند، ساخت.

زمانیکه بدنه و اِستم در معرض سیال داخل خط قرار می‌گیرند (مانند شیر کشویی، شیر کروی و شیر سماوری روان کننده)، شیر حتماً دارای قطعات خیس خواهد بود.

ویژگی های شیر پروانه ای و اهرمی

در زیر برخی از ویژگی‌های عمومی شیرهای کنترل آورده شده است که برای شیر پروانه ای در کاربری‌های تعدیل کننده هم استفاده می‌شود. ممکن است شیر دارای یک ویژگی ذاتی باشد که باعث می‌شود نصب آن در سیستم‌های مختلف متفاوت باشد.

ویژگی خطی: دبی جریان کاملاً متناسب با حرکت دیسک است. برای مثال اگر شیر ۵۰ درصد باز باشد، دبی جریان هم ۵۰ درصد حداکثر جریان خواهد بود.

ویژگی درصد برابر: یعنی به هر میزان درصد شیر باز شود دبی جریان هم برابر با همان درصد افزایش می‌یابد، زیرا با دبی که در حرکت قبلی شیر ایجاد شده مرتبط است.

برای مثال اگر شیر ۲۰ درصد باز باشد و آن را به ۳۰ درصد افزایش دهیم، یک تغییر ۷۰ درصدی در دبی جریان ایجاد خواهد کرد. همچنین تغییر وضعیت شیر از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد باعث تغییر ۷۰ درصدی دبی جریان می‌شود. اگر دبی جریان در ۲۰ درصد، ۱۰۰gpm باشد، آنگاه در ۳۰ درصد ۱۷۰gpm و در ۴۰ درصد به میزان ۷۰ درصد بیشتر خواهد بود که ۲۸۹gpm می‌شود.

ویژگی باز شدن سریع: زمانیکه موقعیت شیر نزدیک به بسته شدن است به دلیل تغییرات افزایشی، دبی جریان در شیر نیز به سرعت افزایش می‌یابد.
طبیعتاً نمی‌توان از شیر پروانه‌ای در تمامی کاربری‌ها استفاده کرد. متغیرها به نوع کاربری، دما و فشار وابسته بوده و مشخص می‌کنند که چه نوع شیری را انتخاب کنید. ابتدا باید شرایط کاربری را مشخص کرد تا بتوان شیری متناسب با آن را نیز انتخاب نمود.

فن‌آوری‌های نوینی که با طراحی ساده شیر پروانه ای ترکیب شده‌اند باعث شده‌اند تا این شیر قابل اطمینان و مقرون به صرفه بوده و راه حلی مناسب برای کنترل جریان در صنایع مختلف باشد.

شیر پروانه ای و اهرمی

مشخصات فنی شیر پروانه ای ویفری

شیر پروانه ای ویفری به دلیل ارزان بودن، راحتی نصب و همچنین افت فشار پایین یکی از پر کاربردترین شیر های صنعتی می باشد. شیر پروانه ای ویفری با توجه به نوع سیال و فشار کاری و درجه حرارت جنس بدنه، جنس دیسک و جنس سیت آن مشخص می شود، که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن به شما عزیزان رائه خواهیم نمود.

با وزین پایپ همراه باشید…

 

معرفی اجزا شیر پروانه ای ویفری

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

معرفی اجزا شیر پروانه ای ویفری

  • بدنه شیر ویفری

بدنه شیر پروانه ای ویفری با توجه به نوع سیال و فشار کاری و درجه حرارت در جنس های مختلفی مانند چدن نشکن، فولاد، استیل، آلومینیوم، برنز و … ساخته و پرداخته می شود. بدنه شیر پروانه ای ویفری به دلیل وزن پایین و بعاد کوچک تر نسبت به شیر پروانه ای فلنج دار به راحتی تا اندازه 10 اینچ قابل حمل می باشد.

بدنه شیر پرونه ای ویفری در کلاس های 150، 300، 600 و 900 یا PN40, PN25,PN16 , PN10 و … تولید می گردد.

شیر پروانه ای ویفری دارای دو سوراخ در بالا و دو سوراخ در پایین بوده تا در میان فلنج ها بسته شود.

نکته قابل توجه در شیر پروانه ای ویفری این است که سنت سوراخ شیر پروانه ای ویفری باید با فلنجی که به آن اتصال می یابد یکی باشد. لازم به ذکر است هر چه فشار بیشتر شود، کلاس کاری و ضخامت شیر پروانه ای ویفری بیشتر می شود. برای سیال آب و فاضلاب شهری، شیر پروانه ای ویفری با بدنه چدن به کار می رود که معمولا تا اندازه 8 اینچ با عملگر اهرمی و از سایز 8 تا 20 اینچ به صورت سفارشی با عملگر گیریبکسی تولید می شود.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

  • دیسک شیر ویفری

دیسک شیر پروانه ای ویفری با توجه به نوع سیال از جنس دیسک استیل، تفلون، چدن یا فولاد با پوشش کروم تولید می شود. دیسک به دیلیل اینکه بیشتری تماس را با سیال دارا می باشد باید به درستی انتخاب گردد. نوع سیال، فشار و درجه حرارت از پارامتر های مهم جهت انتخاب نوع دیسک می باشد.

به عنوان مثال، از شیر پروانه ای ویفری با دیسک آلومینیوم برنز برای آب دریا و آب شور می توان استفاده کرد. برای سیال های اسیدی از شیر پروانه ای ویفری با دیسک تفلون استفاده می شود.

انتخاب درست دیسک شیر پروانه ای ویفری با عملکرد و عمر آن رابطه مستقیم دارد. دیسک شیر پروانه ای ویفری با استم یک تکه یا با استم جوش داده می شود.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

  • سیت شیر ویفری

سیت شیر پروانه ای ویفری که به آن لاینر شیر پروانه ای ویفری هم گفته می شود، مهم ترین قسمت این نوع شیر است که وظیفه آببندی را برعهده دارد. سیت شیر پروانه ای از جنس لاستیک، تفلون، استیل، برنز و غیره تولید می شود و با توجه به نوع سیال، فشار کاری و درجه حرارت هر کدام از موارد مذکور با شیر پروانه ای ویفری قابل مونتاژ است. به عنوان مثال برای سیال آب با فشار حداکثر 25 بار و دمای 80 تا 100 درجه سانتی گراد از سیت لاستیکی، برای سیال اسیدی از سیت تفلون، برای آب شور از سیت برنزی و غیره استفاده می شود. از آن جا که بیشترین خرابی شیر پروانه ای مربوط به سیت یا لاینر شیر پروانه ای می باشد، انتخاب مناسب سیت شیر پروانه ای بیشترین تاثیر را در عملکرد و طول عمر شیر پروانه ای ویفری دارد. سیت شیر پروانه ای ویفری در متریال های مختلف موجود می باشد. با انتقال شیر پروانه ای ویفری به کارخانه هایپر صنعت فامکو می توان سیت را تعویض کرد. پس از تعویض، محصول تست می شود و به مشتری تحویل می گردد.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

  • استم شیر ویفری

شیر ویفری با استم از گرید های مختلف استیل به دیسک متصل می شود و با چرخش اهرم یا فلکه گیربکس انتقال نیرو به دیسک را انجام می دهد. با چرخش 90 درجه ای دیسک تفلون، سیال عبور می کند.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پلی اتیلن فاضلابی

انواع شیر پروانه ای ویفری

  • شیر ویفری چدنی

منظور از شیر پروانه ای چدنی این است که بدنه این شیر از جنس چدن است. دیسک و سیت آن از جنس های مختلفی هستند. شیر ویفری چدنی به دلیل سبکی و قیمت پایین نسبت به سایر جنس ها بیشترین استفاده را دارد. شیر پروانه ای چدنی در اکثر موارد با دیسک استیل و سیت EPDM تولید می شود.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

  • شیر ویفری فولادی

شیر ویفری فولادی، با جنس بدنه فولاد می باشد و دیسک و سیت مناسب با سیال و فشار کاری انتخاب می شود. معمولا جنس بدنه شیر پروانه ای ویفری فولادی A216 WCB تولید می شود.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

  • شیر ویفری استیل

جنس بدنه این شیر ویفری استیل می باشد و با توجه به جنس بدنه،جنس دیسک و استیل می باشد، که به آن شیر پروانه ای ویفری استیل با سیت فلز به فلز می باشد.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

  • شیر ویفری برنزی

جنس بدنه شیر پروانه ای ویفری برنزس از جنس آلومینیوم برنز تولید می شود این شیر برای سیال آب شور و هوای با رطوبت بالا تولید می گردد.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

انواع عملگر شیر ویفری

شیر ویفری اهرمی

شیر اهرمی مدل پروانه ای توسط یک اهرم ثابت و یک اهرم متحرک و ضامن کار می کند. با آزاد شدن ضامن اهرم متحرک به سمت اهرم ثابت فشار داده می شود و با چرخش 90 درجه ای و انتقال نیرو، دیسک چرخش 90 درجه ای انجام داده و سیال عبور می کند.

شیر ویفری گیربکسی

شیر پروانه ای ویفری گیربکس دار توسط گیربکس فلکه، انتقال نیرو را انجام می دهد. گیربکس شیر پروانه ای ویفری به صورت دو چرخ دنده حلزونی یا پیچ مارپیچ و چرخ دنده ارائه می شود.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر ویفری پنوماتیک

در شیر پروانه ای ویفری پنوماتیک با عملگر پنوماتیک، بدون نیاز به اپراتور از طریق سیگنال PLC یا به صورت اپراتوری از طریق دکمه on-off تعبیه شده روی شیر، باز و بست انجام می شود. سرعت باز و بسته کردن شیر پروانه ای ویفری از سایر روش های اتوماتیک بیشتر می باشد.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر ویفری برقی

شیر ویفری برقی با عملگر یا همان اکچویتور برقی از طریق سیگنال مثبت و منفی برق باز و بسته می شود. زمان باز و بسته شدن شیر پروانه ای ویفری با عملگر برقی بیشتر از شیر پروانه ای ویفری پنوماتیک می باشد.

شیر پروانه ای و اهرمی

شیر پروانه ای و اهرمی

برخی از برند های تولید کننده شیر پروانه ای و اهرمی

  • باترفلای ولو ویفری اورتون ORTON ایتالیا
  • باتر فلای ولو ویفری ابرو EBRO آلمان
  • شیر پروانه ای ویفری اکون ECON هلند
  • شیر پروانه ای ویفری Ace valve کره جنوبی
  • شیر پروانه ای ویفری کیستون چین
  • شیر پروانه ای ویفری میراب
  • شیر پروانه ای ویفری فاراب